L’Associació Catalana de Professionals de l’Antropologia (ACPA) està compromesa amb la difusió de la disciplina antropològica en diversos àmbits laborals. En aquest sentit, i en el marc de la campanya “On és l’antropologia”, l’ACPA presenta l’estratègia “On som les antropòlogues”. Aquesta iniciativa té com a objectiu donar veu a antropòlogues i antropòlegs que exerceixen en àmbits laborals diversos. Aquest mes de març es tractarà l’àmbit de l’antropologia de l’educació.
A nivell acadèmic, l’Antropologia de l’Educació és un tema que ha rebut una atenció considerable. Malgrat això, a les universitats catalanes, només la Universitat Autònoma de Barcelona l’inclou com a assignatura obligatòria. D’altra banda, la Universitat de Barcelona ofereix l’assignatura “Transmissió Cultural i Educació” com a optativa, mentre que la Universitat Rovira i Virgili no la contempla dins del seu pla d’estudis.
Des d’una perspectiva professional, l’antropòloga Pepi Soto destaca que, a Catalunya, s’han realitzat iniciatives per incorporar l’Antropologia Social i Cultural a l’ensenyament secundari. No obstant això, aquestes iniciatives sovint manquen de claredat i especificitat, centrant-se en la transversalitat curricular o la formació del professorat. Tot i que les antropòlogues tenen presència als instituts, l’antropologia social i cultural no és una assignatura explícita ni a l’Educació Secundària Obligatòria ni al batxillerat a Catalunya.
En aquest context, destaquem la figura d’Ainhoa Concustell, graduada en Antropologia Social i Cultural a la UAB, que actualment exerceix com a professora de Secundària i Formació Professional. Amb un màster en Formació del Professorat, l’Ainhoa subratlla el paper destacat de les antropòlogues en la detecció de desigualtats socials a les aules i en la gestió de la diversitat. És fonamental, segons ella, que les antropòlogues facin valdre la seva mirada diferencial en l’àmbit de l’educació. L’Ainhoa destaca el paper crucial de l’antropologia en l’àmbit de l’educació. Des de la seva formació universitària fins a la seva pràctica docent, integra els principis antropològics per promoure la diversitat, la inclusió i la justícia social en l’educació. Mitjançant la seva habilitat per analitzar subtils detalls i entendre les necessitats emocionals dels alumnes, crea un entorn educatiu propici per al creixement personal i acadèmic.
A més, també ens ofereix consells pràctics per als interessats en l’antropologia educativa. Tota l’ampliació d’aquests continguts i el contacte d’ambdues antropòlogues estaran recollits al butlletí exclusiu per socis i sòcies. Per tots aquells lectors que en vulgueu saber més, no dubteu en formar part de l’ACPA!
Des de l’ACPA posem en manifest la necessitat de reconèixer la tasca crucial que les antropòlogues podem desenvolupar en l’àmbit educatiu. L’antropologia es presenta, més que mai, com una eina essencial per comprendre les lògiques i dinàmiques que configuren el nostre present. La tasca de les antropòlogues és revelar la diversitat i complexitat socials com a matèria primera per a la millora de les societats humanes. Amb “On som les antropòlogues“, l’ACPA pretén destacar aquest paper fonamental dins del teixit educatiu català.
Per finalitzar, us recordem que, com a ACPA, la nostra intenció és mantenir una línia de comunicació oberta i constructiva amb tots els membres de l’associació. Així, si teniu inquietuds, preguntes o suggeriments, estem aquí per ajudar-vos. La vostra participació i contribució són essencials per al creixement i la riquesa de la nostra comunitat d’antropòlegs i antropòlogues. Podeu posar-vos en contacte amb nosaltres mitjançant els canals de comunicació establerts (Instagram, Linkedin, Twitter) o a través del nostre correu electrònic info@acpantropologia.cat. Estem a la vostra disposició per proporcionar-vos l’assistència i la informació que necessiteu.
El proper mes, nou àmbit, noves antropòlogues! Seguiu-nos a les xarxes socials per no perdre-us res.
RECURSOS D’INTERÈS:
Soto, P. (1999). Explorando las posibilidades transformativas de la práctica educativa: el conocimiento antropológico aplicado a la formación de maestros. Educar, 24, 131-155.
Montesinos, E., Ortega, Á., Soto, P., & Leganés, A. (2001). Professors i professores amb alumnat d’altres cultures i grups minoritaris.’Profesores y profesoras con alumnos de otras culturas y grupos minoritarios’. Guix.
Soto Marata, P. (2011). Desencontres a l’escola, encontres a la cultura. Els docents com a subjectes culturals i la transformació de les relacions sòcio-educatives. Universitat Autònoma de Barcelona.
Soto Marata, P. (2021). Crecer y aprender, mientras tanto: El dominio teórico y etnográfico de una Antropología Sociocultural de la Educación. ISBN: 978-84-122750-9-4.
https://www.antropologia.cat/grups-de-treball/antropologia-i-educacio/
Quaderns-e, núm. 20 (1) (2015): Antropología en secundaria: más allá de la inmigración. Coordinat per Pepi Soto Marata i María Valdés Gázquez. https://raco.cat/index.php/QuadernseICA/issue/view/22977